top of page
  • Yazarın fotoğrafıeKampüs

Okullarımıza Geri Döndüğümüzde Öğrencilerimize Nasıl Destek Olabiliriz?


Birlikte İyiye Seminerleri - 1 / İyi Hissettiren Okul - Klinik Psikolog Filiz Yurtseven

Klinik Uzman Psikolog Filiz Yurtseven ile gerçekleştirdiğimiz “İyi Hissettiren Okul” seminerinden öne çıkan başlıkları ÖRAV Eğitimcilerinden Ece Üstgel bizler için derledi.


  • Yalnız olmadığımızı fark etmek, hatırlamak ve olabildiğince güçlerimizi birleştirmek önemlidir.

  • Okul, çocuklar açısından koruyucu ve destekleyici bir çevresel faktördür.

  • Bireylerin psikolojik dayanıklılığını en çok artırdığı alanlardan biri çevresel faktördür.

  • Travmatik zamanlarda okuldaki tüm paydaşların, okul içerisinde olumlu ve yapıcı bir iklim oluşturması gereklidir.

  • Öğretmenler, bu süreçte etkili olabilmek için; kendi iyi olma halini artıracak etkinliklerle ilk olarak kendini güçlendirmesine dikkat etmelidir.

  • Öğretmenlerin iyi olma hali için nefes egzersizleri yapmaları, rutine dönmeye başlamaları ve bedensel esneme hareketlerine yer vermeleri onları güçlendirecektir.

  • Yaşanan her travma kendi içinde ve kişi özelinde tek, biricik ve önemlidir.

  • Travma, parmak izine benzer. Her kişide farklı ve değişik davranışlarla kendini gösterir

  • Travmayı her çocuk farklı yollarla gösterebilir. Mizah yoluyla, üzüntüyle, içine kapanmayla, aldırmazlıkla, depresyon ya da saldırganlık durumuyla gösteren tüm çocukları kabul etmeliyiz.

  • Zihin bulanıklığı, karar vermede güçlük, problem çözme ve derse odaklanma güçlüğü gözlemleyebiliriz.

  • Erken çocukluk döneminde daha çok hareketleriyle ve oyunlarıyla yansıtacaklar. Ebeveynlerinden ayrılma kaygısı yaşamaları durumunda ilk etapta bahçede çocukların aileleriyle ile birlikte bulunmalarına özen gösterebiliriz.

  • Fiziksel anlamda dokunma ve sarılmaya daha çok ihtiyaç duydukları gibi aksi bir durumda sergileyebilirler.

  • İlkokul dönemindeki çocukların da bu durumu özellikle duygusal anlamda yoğun yaşamaları çok olası.

  • Ergenlik döneminde duygularını biraz daha farklı bir şekilde yöneterek madde kullanımı ya da çetelere girme gibi kendilerine zarar veren durumlarla karşılaşabilirler.

  • Öğretmenlerin bu süreçte öncelikle kendilerini güçlendirmeleri ve sonrasında çalıştıkları yaş grubunun travmatik özellikleri hakkında bilgi edinmeleri oldukça önemlidir.

  • Çalışacağımız grubun depreme ne kadar maruz kaldığı ile ilgili, ilk buluşma öncesinde velilerden yeterli bilgiyi almalıyız.

  • Okul ikliminde, çocukların duygularını yeniden düzenleyebileceği sağlam bir çerçeve yaratmalıyız.

  • Okul ikliminde işbirliği ve dayanışma ile birlikte düzenli bir akışın olması öğrenciler için oldukça önemli.

  • Okul bahçesinden başlayarak çocukların kendini güvende içecekleri bir okul iklimi oluşturmalıyız.

  • “Yeni arkadaşlarımız var” gibi ayrıştırıcı söylemler yerine hep birlikte neler başaracağımız noktasına ve biz dili oluşturmaya odaklanmalıyız.

  • Çember çalışması yaparak isimleri öğrenmekle başlayabiliriz.

  • Okulun ilk günü akademik başarıya odaklanmak yerine oyun etkinliklerine bol bol izin vermeliyiz.

  • Duyguların dönüştürülebileceği gerçeğine odaklanarak kendimizi net olarak ifade etmemiz çocukların da doğru bir yol haritası geliştirmesini destekleyecektir.

  • Ailevi kayıpların olduğunu göz önünde bulundurarak anne babalarınızı demek yerine velilerinize cümlesini kullanabiliriz.

  • Odaklanmamız gereken asıl şey çocuğun ihtiyacının ne olduğu olmalıdır.

  • Güvende olduklarını duymaya ve hissetmeye ihtiyacı olan çocuklarla bir arada olduğumuz için güvenli bir okul iklimi yaratmanın ne kadar önemli olduğunu her zaman hatırlamalıyız.

  • Bulundukları binanın güvenli olduğuna dair gerçek ve somut bilgileri ortaya koymak çocukların okul binasına girmelerini kolaylaştıracaktır.

  • Çocukların kendilerini daha güvende hissetmeleri için onlarla ortak bir dil geliştirmek oldukça önemlidir.

  • Göz teması kurarak konuşmak, onu dinlemeye hazır olduğumuzu hissettirmek, hazır olmadığını düşündüğümüz çocuklar için bir erteleme alanı açmak da oldukça önemlidir.

  • Beden eğitimi derslerinde: fiziksel egzersizlerle bedenlerini kullanabilecekleri ve ekipçe yapabilecekleri takım oyunları gibi etkinlikler düzenlenmesi yeniden başarıyı hissetmek ve akışta kalmalarını sağlamak için çocuklara yol açıcı olacaktır.

  • Takdir cümleleri, destekleyici cümleler ve olumlu cümleleri daha fazla kullanabiliriz.


Klinik Psikolog Filiz Yurtseven “İyi Hissettiren Okul” seminerinde öğretmenlerimize, okullarına geri dönecek öğrencilerimize nasıl destek olabileceğimize dair somut önerilerde bulunuyor.


Seminerin tamamını YouTube kanalımızdan izleyebilirsiniz.


119 görüntüleme
bottom of page