top of page

Öğrenen Lider Öğretmen Eğitimi - Ek Bilgiler 

Emir Cümleleri

Emir cümleleri (EC); bir konuda açıklama yapmak veya yönerge vermek için kullanılabilir.

Emir cümleleri iki aşamadan oluşur:

1. Direktifler için sebep belirtmek

2. Direktifi açıklamak

Örnek: “Yıldız, çalışmanızı yarın sunabilmeniz için arkadaşlarına yardım et.”

Emir cümlesi kurarken eğer yönerge yeteri kadar açık ve nedeni belirgin ise ilk aşama geçilebilir.

Örnek: “Arkadaşına vurmayı bırak!”

Yönerge: Aşağıdaki emir cümlesinde yer alan, sebep belirten sözcüklerin altlarını çiziniz.

“Gamze, sınav esnasında konuşmanın kurallara aykırı olduğunu biliyorsun. Şu anda sessiz ol.”

“Şu anda hepimiz kitabımızdaki 15. sayfayı okuyoruz. Resim çizmeyi bırak.”

“Görüşlerini belirtmek istiyorsan parmak kaldırarak söz al.”

Yönerge: Aşağıdaki emir cümlesinde direktifi belirten sözcüklerin altlarını çiziniz.

“Seda ve Kemal; su tabancalarıyla bahçede oynanır. Şimdi onları masamın üzerine koyun.”

(Bir öğrenci, kapıyı vurmadan sınıfa girer.) “Sınıfa girmeden önce kapıyı vur.”

 

Emir Cümleleri Çalışması

1. Durum: Öğrenci, işini yapmak yerine başka bir şeyle oynuyor. ​​

Öğretmen: “Şimdi çalışma zamanı. Onu kaldır!” 

  • Öğrencinin sırasına yaklaşır, ellerini beline koyarak sert bir tonla...

  • Öğrencinin sırasına yaklaşır, olumlu ama otoriter bir tonlamayla ve bir elini avuç içi yukarı bakacak şekilde, nesneyi işaret ederek...

2. Durum: Öğrenci, karmakarışık kâğıtlarının arasında, ödevini bulmaya çalışır. 

Öğretmen: “Önce kâğıtlarını düzenle. Ödevini bulduğunda bana getir.”

  • Ayakta, sert bir tonlamayla ve parmağını öğrenciye doğru yönelterek...

  • Öğrencinin gözünün içine bakarak, sıcak ama kendinden emin bir ses tonuyla ve olumlu beden dili kullanarak... 

3. Durum: Öğrenci, karmakarışık kâğıtlarının arasında, ödevini bulmaya çalışır. 

Öğretmen: “O top başkasının. Onu hemen geri ver!”

  • Öğrenciye uzak bir mesafeden bağırır ve parmağını sallar.

  • Öğrencinin yanına gelip, sıcak ama kendinden emin bir tonlamayla ve elleri açık bir şekilde...

4. Durum: Öğrenci, başka sınıftan bir öğrencinin topunu izinsiz aldığı anda, öğretmen yanına gelir. 

Öğretmen: “O top başkasının. Onu hemen geri ver!”

  • Öğrenciye uzak bir mesafeden bağırır ve parmağını sallar.

  • Öğrencinin yanına gelip, sıcak ama kendinden emin bir tonlamayla ve elleri açık bir şekilde...

5. Durum: Öğrenci, kantinde bir masada öğle yemeğini yiyor. Bir başka öğrenci, onunla alay ederek yemeğinden bir parça alıyor. 

Öğretmen: “Arkadaşına söz söylemeyi bırak. Kendi tabağınla ilgilen.”

  • Öğrencinin yanında ayakta durarak, olumsuz bir tonlama ve ellerini beline koyarak...

  • Öğrencinin yanında ayakta durarak, kendinden emin bir tonlamayla ve doğal bir beden dili kullanarak...

6. Durum: Öğrenci, sınıfın önünde gürültü yapıyor. 

Öğretmen: “Ders saatleri içerisinde koridorda sessiz olunur. Kantine veya bahçeye çık.”

  • Sınıfın içerisinden, sinirli bir şekilde bağırarak...

  • Koridordaki öğrencinin yanına giderek, kendinden emin ve sıcak bir tonlamayla ve doğal bir beden dili kullanarak...

bottom of page