top of page
  • Yazarın fotoğrafıeKampüs

Öğrencilere Kendi Öğrenmelerinin Kontrolünü Vermenin 10 Yolu

Güncelleme tarihi: 24 Nis 2019


Öğrencileri öğrenme süreçlerine etkin dâhil ederek ve öğrenmenin kontrolünü öğrencilere bırakarak onlara daha başarılı olmak için önemli araçlar verebiliriz.

Eğitimciler olarak, kontrolü öğrencilere verme fikri çılgınca bir hamle gibi görünse de, aslında bu onların kendi öğrenmelerinin sahibi olmalarına fırsat verir. Sınıftaki bazı alanlarda kontrolü öğrencilere bırakmak öğrencileri anlatılan konuları almak için daha istekli, öğrenirken daha katılımcı olmalarını ve karşılaştıkları zorluklarla baş etmede daha arzulu olmalarını sağlar. O zaman, süreci bir kaosa çevirmeden kontrolü öğrencilere nasıl verebiliriz? Burada öğrencilere kendi öğrenmelerini kontrol etmeleri için uygulayabileceğiniz 10 güvenli yolu bulabilirsiniz.


1. Onlara ödevlerinde esneklik tanıyın

Öğrenciler arasındaki en çok şikâyet edilen konulardan biri ödevdir, ama onlara ödevlerini kendilerinin seçmeleri konusunda fırsatlar sağlarsanız, gerçekten de şikayet etmezler çünkü bu onların kararı olur. Örneğin; onlara bir sayfa matematik problemi verin ve istedikleri 10 soruyu yapmalarını isteyin.


Ayrıca onlara kelime çalışmaları yapabilecekleri farklı yollar verin ya da tarihsel konularda daha derinlemesine inceleyecekleri başlıklar hakkında birçok seçenek sunun. Ödevler hakkında onlara seçme şansı bırakmak her zaman işe yaramayabilir ama öğrencilere bazen bilgiler vermek onların tutumlarını değiştirebilir.


2. Anladıklarını farklı yöntemlerle ölçün

Günümüzde birçok araştırma öğrencilerin tek bir yöntemle veya standartlaştırılmış testlerle değerlendirilmemesinin önemini öne çıkarıyor. Konuya bağlı olarak, içerisinde çoktan seçmeli, boşluk doldurmalı ve içlerinden birini seçecekleri birkaç açık uçlu sorunun olduğu çalışmalar hazırlayın. Alternatif önerileri şu blog yazısında da bulabilirsiniz.


Yöntemleri çeşitlendirmek, öğrencilerin kendi bilgilerini ne kadar anladıklarını daha iyi şekilde göstermelerine fırsat tanır çünkü öğrenciler kendi öğrendiklerini en iyi kendilerini en rahat hissettikleri yerlerde gösterebilirler.


3. İçeriği ve materyalleri bireyselleştirin

Öğrencilere okuyacakları kitapları, yapacakları deneyleri, ezberleyecekleri kelime listelerini ve çözecekleri matematik problemlerini kendilerinin seçmelerine fırsatlar sunun. Birçok online eğitim kurumu bu konuda oldukça iyidir, çünkü öğrencilerine bir konu hakkında istediklerinden birini seçebilecekleri birçok ders materyali sağlarlar.


4. Kendileri için işe yarayacak bir ders planlaması fırsatı verin

Bu her zaman uygulanabilir olmayabilir ama öğrencilere kendi ders planlamalarını oluşturmalarının ya da işe yaramadıkların düşündükleri yerleri yeniden gözden geçirmelerine fırsatlar sağlamak öğrencilerin kendi öğrenmelerinin sahibi olmalarını sağlama açısından çok güçlü bir yoldur. Örneğin; çevrimiçi eğitim kurumları, öğrencilerine kendi ders planlarını yapmalarına izin verir çünkü bu onların hangi konuyu ne zaman yapacakları konusunda karar vermelerine olanak verir.


Geleneksel okullarda bu fikir şu şekilde yapılabilir: öğrenciler öğretilmesi planlanan müfredattaki konuların işleniş sırasını öğretmenle birlikte belirleyebilirler. Bunu yaparak kendi zamanlarını ve öğrenmelerini kontrol etme deneyimini yaşamaları sağlanır.


5. Kendi hedeflerini koymalarına yardımcı olun

Her eğitim öğretim yılının ilk başında, bu dersten neler öğrenmek istediklerini sorun. Cevaplarını bazıları anlamsız ya da anlaşılmaz olabilir ama bir şekilde ne istediğini bilen ya da nasıl daha iyi öğrenebileceğinin farkında olan öğrencilere rastlayabilirsiniz. Söylediklerinden faydalanıp, yıl içerisinde bunları bazı noktalara ilave edebilirsiniz. Onlara yıl içerisinde ulaşacakları hedefleri kendilerine koydurmak, başarılarını olumlu şekilde etkileyecektir ve sorumlu olacaklarıdır.


6. Kendilerini nasıl değerlendireceklerini öğretin

Öğrencilere düzenli olarak öz-değerlendirme yapmaları için fırsatlar sunun. Bu bazen dersin sonunda, bazen haftanın sonunda olabilir ama kendi öğrendiklerini yansıtmaları için cesaretlendirin. Bu onlara kendi öğrenmeleri konusunda aidiyet duygusu verir ve zamanlarını nasıl kullanacakları konusunda sorumluluk aşılar. Ayrıca öğrenme sürecinde hedeflerine ne kadar ulaştıkları konusunda farkındalık elde etmelerini sağlar.


7. Dersinizle ve sınıfla ilgili geri bildirim isteyin

Öğretmenler olarak, biz sürekli olarak öğrencileri değerlendiririz, ama onlara da size geri bildirim vermeleri için olanaklar verin. Sizi, dersi ya da seçtiğiniz bir görevi değerlendirmelerini isteyin. Bu öğrencilerin duyulduklarını ve kendi öğrenmeleri hakkında söz sahibi olduklarını hissetmelerine yardımcı olur.


8. Rubriklerinizi farklılaştırın

Ya da onlara kendilerinin oluşturacakları özgün bir rubrik yapmalarını sağlayın.

Eğitim öğretim döneminin başında, projelerle ilgili ölçme değerlendirme kriterlerini birlikte belirleyin. Öğrencilerin kendi rubriklerini oluşturmalarına izin vererek, yapılacak çalışma hakkındaki beklentilerin karşılanması sorumluluğunu üzerlerine alacaklardır.


9. Proje temelli öğrenme kullanın

Proje temelli öğrenme birçok sınıf için harika bir seçenektir.


Öğrencilere çalışacakları proje fikirlerini kendilerinin bulmalarına ve kendi gelişimlerini izlemelerine izin verin. Daha önce de söylediğimiz üzere, proje başlamadan önce projeler hakkındaki rubriklerin öğrenciler tarafından oluşturulması, beklentilerin karşılanması için gerekli olan sorumluluğu öğrencilere verecektir.


Bu ölçme değerlendirme standartlarının belirlenmesine yardımcı olacaktır. Böylece öğrencilerin ortaya çıkardıkları ne olursa olsun – bir web sitesi, kompozisyon, sunum vs – öğrenciler yaratıcılıklarını ifade edebilir, öğrenme deneyiminin sorumluluğunu üstlenebilir ve yapmaları gerekenleri içeren bir kılavuz hazırlayabilirler.


10. Destekleyici sınıf içi kurallardan faydalanın

Öğrencilerin sınıf kuralları hakkında karar verme sürecine dahil edin. Bu konuda onlara söz söyleme hakkı sunmak onların birey olma değerlerini güçlendirir, akademik başarılarını artırır ve katılımlarını yükseltir. Sınıf içerisindeki davranışlarının sorumluluğunu almalarını sağlar ve eğer bir kuralı ihlal ederlerse, bunun sonuçlarına katlanma konusunda hazırlıklı hale getirir.


Öğrencileri kontrolü bırakmak ilk başta bir kumar olarak görülebilir ama uzun vadede alınan bu inisiyatifler riskleri ortadan kaldırır.


Çeviriyi Yapan: Dinçer Demir


Çeviri Yapılan Kaynaklar:


eKampüs'te var olan diğer bloglara ve içeriklere erişmek için üye olun. Aşağıdaki linke tıklayarak kolayca üye olabilirsiniz.



Keyifli öğrenme deneyimleri dileriz.

1.456 görüntüleme
bottom of page