top of page

Öğrenen Lider Öğretmen Eğitimi - Ek Bilgiler 

Paylaşımlı Davranış Önerisi

Paylaşımlı davranış önerisi (PDÖ) hem öğretmeni hem de öğrenciyi sorunun çözümüne dâhil eder. Bu da öğrenciyle anlaşmaya varmanın bir yoludur.

Paylaşımlı davranış önerileri ile öğretmen, öğrencinin karar alma sürecindeki rolünü belirler.

“Eğer” ile başlayan cümlelerde öğrenciye bir seçim hakkı tanınmış olur. “Eğer” sözcüğünden sonra gelecek olan ilk davranışı belirlemek, kimin (sizin veya öğrencinin) ilk adımı atması gerektiğine ilişkin kararınıza bağlıdır. 

Örneğin;

 “Eğer ben bunu yaparsam, sen şunu yapacak mısın?” veya

“Eğer sen bunu yaparsan, ben şunu yapacağım.” gibi

 “… sonra”, “… yaptığında” türünde başlayan cümleler kullandığı zaman, öğretmen, öğrenciden bir beklentisi olduğunu ifade etmiş olur.

 

Örneğin;

 “Çalışmanızı bitirdiğiniz zaman, velilerinize tüm görevlerinizi tamamladığınızı belirten bir not yollayacağım.”

 “Sıranı temizledikten sonra, bu sorunu aramızda çözebiliriz.” gibi...

 Paylaşımlı davranış önerisinde öğretmen işbirliği veya uzlaşma amacındadır. PDÖ öğretmen ve öğrencinin karşılıklı etkileşiminin sonucunda oluşan ortak karardır ve sonuçta hem öğrenci hem de öğretmeni kapsar. Bu da öğrenci ile bir anlaşma yapma yöntemidir.

 

 Paylaşımlı Davranış Önerisi Örnekleri

 

1. Durum: Ödevini yapmayan bir öğrenci

 Öğrenci (yalvararak): “Lütfen ödevimi yapmadığımı anneme söylemeyin, bana çok kızar.”

Öğretmen (olumlu bir ses tonu ve olumlu bir beden dili ile): “Eğer eksik ödevlerini tamamlayıp bana gösterirsen bu durumu unutacağım.”

“Eksik ödevleri tamamlayıp bana gösterdiğinde bu durumu unutacağım.”

“Ödevlerini getirdikten sonra bu konuyu kapatacağım.”

 

2. Durum: Velisinin imzalaması gereken burs başvuru formunu getirmeyi unutan öğrenci

 Öğrenci (kafası karışık bir ses tonu ile): “Tüh, bugün teslim etmemiz gerektiğini bilmiyordum. Hafta sonuna kadar sürem olduğunu zannediyordum.”

Öğretmen (normal bir ses tonu ve olumlu bir beden dili ile): “Eğer yarın getireceğine söz verirsen, ben de bu burs başvuru formlarını yarın müdüre teslim ederim.”

 

3. Durum: Başka bir öğrenci ile konuşurken ısrarla sözünüzü kesen bir öğrenci

 Öğrenci (dikkat çekmek için endişeli bir ses tonu ile): “Öğretmenim, öğretmenim!”

Öğretmen (olumlu bir vurgu ve beden dili ile): “Eğer sessizce konuşmamın bitmesini beklersen, bundan sonra seni dinleyeceğim.”

“Konuşmam bittiğinde/bittikten sonra seni dinleyeceğim.”

bottom of page